Tips til optimal vinterhudpleje og tilstrækkelig D-vitamin

Det er helt naturligt at opsøge et par korte øjeblikke i solen, når dagene bliver kortere i vintermånederne. Uanset hvor fristende det er, at gå i haven for at suge nogle korte solstrejf uden solcreme, er den dokumenterede forbindelse mellem hudkræft og ubeskyttet ultraviolet (UV) stråling fra solen for høj til at det bør ignoreres. Undersøgelser har påvist, at ubeskyttet eksponering for UV-stråling er skyld i mere end 90% af alle ikke-melanome hudkræftformer. Sygdommen er hurtigt blevet en dominerende dødsårsag i USA, hvor 1 ud af 5 amerikanere forventes at udvikle hudkræft i deres levetid.

Soldyrkelse med mådehold

Der er en almindelig misforståelse, at det at få sol uden brug af solcreme vil eliminere behovet for at afbalancere en allerede eksisterende mangel på D-vitamin. Langvarig eksponering for solen øger ikke niveauet af D-vitamin, hvis der er tale om en kost- eller livsstilsbaseret mangel i kroppen. I stedet sætter folk sig selv i fare for at udvikle hudkræft, især når de ikke bruger tilstrækkelig solfaktor i form af solcremer og lotioner. Brug af solcreme beskytter ikke kun mod risikoen for hudkræft, det forhindrer også, at rynker og andre tegn på for tidlig ældning opstår.

Adskillige forskningsprojekter bliver ved med at komme med den samme konklusion: vi mennesker skal have en passende mængde sol for at styrke D-vitaminets helbredende egenskaber ellers kan det få alvorlige konsekvenser. I en medicinsk undersøgelse af 8 års varighed testede man en gruppe personer og det viste sig, at risikoen for at dø af hjertekarsygdomme er fordoblet hos mennesker med lave niveauer af D-vitamin sammenlignet med mennesker med højere niveauer af D-vitamin.

D-vitamin er et vigtigt næringsstof, der sikrer et overordnet godt helbred, men især udviklingen og vedligeholdelse af stærke knogler. En person med lys hud kan få op mod 10.000 enheder D-vitamin ved at sidde blot 10 minutter i middagssolen.

Facts om vintersolen

I vintermånederne er det imidlertid vanskeligt at sætte sin lid til daglige udflugter udendørs, for at opretholde det anbefalede solindtag til optagelse af D-vitamin, især hvis du bor i Nordeuropa. UVB-stråler er de eneste stråler, der producerer D-vitamin, når de rammer ueksponeret hud. Om vinteren kommer solen aldrig højt nok op på himlen til at UVB-stråler trænger ind i atmosfæren, så det er umuligt at optage D-vitamin fra solen for de fleste af os. I Chicago er UVB-stråler eksempelvis ikke til stede i luften før den 25. marts, og efter 16. september er solen igen så lavt på himlen, at det ikke er muligt at optage D-vitamin fra solen. Så soldyrkelse uden at have solcreme på giver ingen fordele i henhold til D-vitamin. Snarere udsættes huden for de mere farlige UVA-stråler, for slet ikke at nævne strålingsskader og for tidlige rynker.

Kompensation for diætmæssige mangler af D-vitamin

En sund og varieret kost, eventuelt med passende kosttilskud er den eneste pålidelige måde hvorpå du kan sikre, at kroppen får den tilstrækkelige mængde D-vitamin. Forbedring af dit vitamin D3-indtag kan være så simpelt som at tage et par dråber D3-vitamin supplement dagligt. Trods de mange sundhedsmæssige fordele ved at få sol, er overdreven soldyrkelse altså stadig den førende årsag til hudkræft i den vestlige verden. I USA opdagede læger mere end 87.000 nye tilfælde af invasiv melanom hudkræft alene i 2017. I tilfælde af at du får diagnosen D-vitaminmangel, skal du sørge for at kombinere et øget indtag af D-vitamintilskud og D-vitaminberigede fødevarer med hyppigere udendørsaktiviteter i solskin. Brug af økologisk solcreme med en minimum SPF på mellem 15 og 30 anbefales for at forhindre udvikling af hudkræft.

Referencer:

http://www.skincancer.org/skin-cancer-information/skin-cancer-facts

http://www.skincancer.org/prevention/sun-protection/prevention-guidelines

https://www.cancer.gov/types/skin/patient/skin-prevention-pdq

https://www.theguardian.com/society/2016/jan/31/dont-risk-skin-cancer-while-chasing-vitamin-d-boost-authorities-warn

https://health.usnews.com/health-news/family-health/heart/articles/2008/06/23/time-in-the-sun-how-much-is-needed-for-vitamin-d

http://www.professionalsupplementcenter.com/Vitamin-D3-Liquid-by-Pure-Encapsulations.htm?referrer=googleshopping&gclid=EAIaIQobChMInNL_7_z11wIVFFcNCh3K4QOPEAYYBSABEgK7GPD_BwE