Facts + tips til vintersolen

Vi er som regel gode til at huske at bære solbeskyttelse om sommeren og når vi befinder os på steder med varme. Men rigtig mange glemmer det i vintermånederne. Vintersol kan være lige så ødelæggende, hvis ikke endda mere ødelæggende, som sommersol.

 

Fakta: Jo flere højdemeter, jo mere intense er solstrålerne. UV-stråling øges med 4-5% for hver 300 meter du befinder dig over havets overflade. I en højde på 2700-3000 meter er du udsat for 35-45% mere ultraviolet stråling end ved havoverfladen.

TIP: Brug en bredspektret solcreme med en SPF30 eller højere og smør dig ind 30 minutter før du rammer skiløjperne. Påfør mindst en teske fuld solcreme på ansigtet og fordel ellers rigeligt og jævnt på al udsat hud.

 

Fakta: Sne reflekterer op til 80-90% af UV-lyset fra solen, hvilket betyder, at du ofte bliver ramt af de samme stråler to gange. Det øger risikoen for hudskader. Græs, til sammenligning, afspejler kun ca. 3% af sollyset.

TIP: Brug en solcreme i rejsestørrelse og læbepomade på løjperne og påfør eksempelvis mens du sidder i liften. Solcreme bør altid påføres minimum hver anden time og straks efter kraftig sved eller håndklædetørring.

 

Fakta: Mere end 90% af alle hudkræftformer er forbundet med soleksponering. 1 ud af 5 amerikanere diagnosticeres med hudkræft hvert år. Derudover er over 80% af alle tidlige alderstegn forårsaget af solen.

TIP: Brug en læbepomade med en SPF 15 eller højere – læber er meget følsomme.

 

Fakta: Selv på en overskyet dag kan op til 80% af solens stråler trænge igennem skyerne. Både sne og stærk vind kan fjerne solcremen og reducere dens effektivitet. Det er vigtigt at bruge den anbefalede mængde og huske at smøre hver anden time!

TIP: Brug skimaske såvel som sol- eller sikbriller, der beskytter øjne, øjenlåg og den følsomme hud omkring øjnene. Disse steder er særligt udsatte for hudkræft og solforårsaget ældning.